08 Oktober 2014

Ibu




Orang kata aku lahir dari perut ibu....
(bukan orang kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku: Ibu...
Bila lapar, yang suapkan aku: Ibu...
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku: Ibu...

Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut:Ibu...

Bila bangun tidur, aku cari.:Ibu...
Bila nangis, orang pertama yang datang: Ibu...
Bila nak bermanja, aku dekati: Ibu...
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah: Ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya: Ibu...
Bila nakal, yang memarahi aku: Ibu...
Bila merajuk, yang memujukku cuma: Ibu...
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah: Ibu...
Bila takut, yang tenangkan aku: Ibu...
Bila nak peluk, yang aku suka peluk: Ibu...
Bila sedih, aku mesti telefon: Ibu...
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu: Ibu...
Bila bengang, aku suka luah pada: Ibu...
Bila takut, aku selalu panggil: "Ibuuuuuuuu!!!!"
Bila sakit, orang paling risau adalah: Ibu...
Bila nak exam, orang paling sibuk juga: Ibu...
Bila buat hal, yang marah aku dulu: Ibu...
Bila ada masalah, yang paling risau: Ibu...

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni: Ibu...
Yang selalu masak makanan kegemaranku: ibu...

Kalau balik ke kampung,

Yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk: Ibu...
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku: Ibu...
Yang selalu berleter kat aku: Ibu...
Yang selalu puji aku: ibu...
Yang selalu nasihat aku: Ibu...

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk: Ibu...

Aku dah ada pasangan hidup sendiri!

Bila seronok, aku cari: Pasanganku
Bila sedih, aku cari: Ibu...

Bila berjaya, aku ceritakan pada: Pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada: Ibu...

Bila bahagia, aku peluk erat: Pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat: Ibu...

Bila nak bercuti, aku bawa: Pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah: Ibu...

Bila sambut anniversary: Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu: Aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu....aku ingat pasanganku
Selalu....ibu ingat kat aku

Bila-bila....aku akan telefon pasanganku
Entah bila....aku nak telefon ibu

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila....aku nak belikan hadiah untuk ibu

Sejauh mana kita memahami hati seorang 'ibu'...

" Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a berkata: Telah datang seorang laki-laki kepada Rasulullah saw lalu bertanya: “Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layani dengan sebaik mungkin?” Rasulullah saw bersabda: “Ibumu.” Orang itu bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ayahmu.” " [HR. Bukhori, Muslim, Ibnu Majjah, Ahmad]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

comment here

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...